Joanna
Chołaścińska
Studia odbyła na Wydziale Sztuk Pięknych UMK w Toruniu na specjalności plastyka intermedialna, uzyskując dyplom w 2002 r. Pracuje na macierzystym Wydziale, związana z pracownią multimediów, na kierunku Sztuka Mediów i Edukacja Wizualna. W swojej twórczości zajmuje się między innymi wideo, animacją, obiektem, performance, w pracach łączy różne techniki. Bierze udział w wystawach zbiorowych w kraju i zagranicą. 
Ważniejsze:  LOOK EAST w Galerii Hud Loft w Charkowie 2017; Transgresje w Dzyga art Gallery we Lwowie 2018; Konstelacje, Centrum Sztuki Współczesnej w Iwano-Frankowsku 2019,  Gniazdo Galeria Art Supplement 2019, Triennale Małych Form Malarskich, Galeria Wozownia w Toruniu 2019. Realizuje wystawy indywidualne, między innymi Pełnia (2014), Mech i mgła (2015), Pejzaż (2016), Wzór (2019), Transfiguracja (2019), Poławiaczka pereł (2020).
fot. Maciej Kwietnicki
fot. Maciej Kwietnicki
fot. Maciej Kwietnicki
fot. Maciej Kwietnicki
fot. Maciej Kwietnicki
fot. Maciej Kwietnicki
fot. Maciej Kwietnicki
fot. Maciej Kwietnicki
fot. Maciej Kwietnicki
fot. Maciej Kwietnicki
fot. Maciej Kwietnicki
fot. Maciej Kwietnicki
fot. Maciej Kwietnicki
fot. Maciej Kwietnicki
Świadome śnienie
Praca nawiązuje do praktyki jogicznej – jogi psychicznego snu. 

Praktykujący jogę Nidrę pozostaje w pozycji leżącej, zwanej pozycją martwego ciała (savasana).
Warunkiem dobrze zrealizowanej sesji jest rozluźnienie, bezruch i utrzymana przytomność,  świadome podążanie za głosem prowadzącego. 

Joga Nidra rozluźnia, regeneruje jak sen, i działa terapeutycznie na wielu poziomach. W zdaniach, które wypowiadam, pojawiają się zwroty zapożyczone z sesji jogi, jednak pomijam istotne aspekty i części związane z praktyką, a przesuwam akcent na odczucie danego miejsca i odczucie własnego ciała w tym miejscu.

Używam swojego głosu, jako narzędzia. Głos jest głównym elementem dzieła. Zalecane jest poddanie się instrukcjom. Odbiorca, który poddaje się zaleceniu, by przyjąć wygodną pozycję i zamknąć oczy,  współtworzy rzeczywistość w obrębie tej przestrzeni. Poprzez kontemplację i świadomość swojego ciała, wypełnia sobą tę konkretną zamkniętą przestrzeń „Szatni”. Szatnia staje się kapsułą, w której dochodzi do pełniejszego doświadczenia ciała i świadomości ciała – umysłu.  

W związku z ograniczoną przestrzenią i jednym miejscem, w którym można się położyć, inni odbiorcy stają się świadkami i obserwatorami intymnego procesu, jakiego doświadcza osoba śniąca w Szatni. Oni z kolei doświadczają z jednej strony płytszego zanurzenia się w przestrzeń, bo patrzą z zewnątrz, ale kontemplują Szatnię i wszystko, co w danym momencie zawiera ona w sobie, również zmysłem wzroku.


O jodze psychicznego snu, "Świadomym śnieniu" i odpoczynku. Rozmowa z Joanną Chołaścińską. 
Realizacja: Patrycja Wójcik 
Materiał powstał w ramach projektu "Teka Krytyka" prowadzonego przez Koło Naukowe Studentów Krytyki Artystycznej WSP UMK w Toruniu. Zapis działania "Szatnia 01 Joanna Chołaścińska" znajdziesz na Facebooku: 
Więcej od "Teki Krytyka": 
► www.facebook.com/KoloNaukoweStudentowKA/ knska.umk@gmail.com
Koordynacja i realizacja wystawy:
Tomasz Wlaźlak, Maciej Kwietnicki, Agata Polny
Back to Top