Dominik
Stanisławski
Artysta wizualny, doktor sztuk pięknych. Absolwent Wydziału Malarstwa ASP w Krakowie, gdzie pracuje jako asystent w Katedrze Interdyscyplinarnej. Studiował także filozofię na Uniwersytecie Jagiellońskim.
Współpracuje z Fundacją Imago Mundi przy projektach „Lotny Dom Wydawniczy” oraz „Kolekcja Idei.” Członek Rady Programowej Fundacji Imago Mundi.
Tworzy w mediach: fotografii, wideo, instalacji, sztuki obiektu, zajmuje się działaniami performatywnymi oraz field recording, dokumentacją foto oraz filmowymi formami dokumentalnymi, a także scenografią wystawienniczą oraz teatralną.
W swojej praktyce artystycznej zajmuje się działaniami z pogranicza analogowych i cyfrowych mediów rejestrujących i przetwarzających obraz. Centralną osią jego poszukiwań jest kategoria wypadku (kraksy) w kontekście rozpędzonej postinternetowej rzeczywistości.
Ważniejsze:  LOOK EAST w Galerii Hud Loft w Charkowie 2017; Transgresje w Dzyga art Gallery we Lwowie 2018; Konstelacje, Centrum Sztuki Współczesnej w Iwano-Frankowsku 2019,  Gniazdo Galeria Art Supplement 2019, Triennale Małych Form Malarskich, Galeria Wozownia w Toruniu 2019. Realizuje wystawy indywidualne, między innymi Pełnia (2014), Mech i mgła (2015), Pejzaż (2016), Wzór (2019), Transfiguracja (2019), Poławiaczka pereł (2020).
fot. Alicja Kochanowicz
fot. Alicja Kochanowicz
fot. Alicja Kochanowicz
fot. Alicja Kochanowicz
fot. Alicja Kochanowicz
fot. Alicja Kochanowicz
fot. Alicja Kochanowicz
fot. Alicja Kochanowicz
fot. Alicja Kochanowicz
fot. Alicja Kochanowicz
fot. Alicja Kochanowicz
fot. Alicja Kochanowicz
fot. Alicja Kochanowicz
fot. Alicja Kochanowicz
fot. Alicja Kochanowicz
fot. Alicja Kochanowicz
fot. Alicja Kochanowicz
fot. Alicja Kochanowicz
fot. Alicja Kochanowicz
fot. Alicja Kochanowicz
Z punktu widzenia obcego portiera
Sednem działania jest praca Arabica. Jest ona częścią cyklu realizacji wideo, dla którego inspiracją jest fenomenem grup rekonstrukcyjnych. Cykl rozbudowywany jest niezmiennie w oparciu o figurę Taliba, który w perspektywie atlantyckiej od dwóch dekad ucieleśnia współczesnego skrajnego obcego. Arabica rekonstruuje to ucieleśnienie – w rolę Taliba / Obcego wciela się autor realizacji.
„Z punktu widzenia obcego portiera” byłoby zatem próbą mapowania gatunkowej (kulturowej i rasowej) heterogeniczności rodzaju ludzkiego. Ale wzorzec obcego reprodukowany bywa na szereg sposobów i intensywności także w ramach lokalnych społeczności. Użyteczność obcego sprowadzałaby się do ustalania tożsamości danej grupy, gdzie rozumienie złożoności świata realizowane zostaje poprzez system rozpoznań i wykluczeń: swój – swój obcy – obcy obcy. 
„Z punktu widzenia obcego portiera” jest lokowaniem figury skrajnego obcego w punkcie zero głównego budynku Wydziału Sztuki UMK, czyli w przestrzeni szatni oraz hallu. Tym samym jego symboliczna obecność (obcość) dyskretnie towarzyszy wszystkim wejściom / wyjściom członków społeczności Nicolaus Copernicus University.

Realizacja: Tomasz Wlaźlak, Patrycja Wójcik 
Materiał powstał w ramach projektu "Teka Krytyka" prowadzonego przez Koło Naukowe Studentów Krytyki Artystycznej WSP UMK w Toruniu.
 "Szatnia 02 – Dominik Stanisławski" na Facebooku: ► https://www.facebook.com/events/19346...​ 
Więcej od "Teki Krytyka": ► https://knskaumk.wixsite.com/teka-kry...​ ► www.facebook.com/KoloNaukoweStudentowKA/ 
knska.umk@gmail.com
Koordynacja i realizacja wystawy:
Patrycja Wójcik, Tomasz Wlaźlak, Maciej Kwietnicki
Back to Top