Agata
Przyżycka
Agata Przyżycka - ur. w 1992 roku w Toruniu. W 2016 roku obroniła pracę dyplomową na ASP w Gdańsku, obecnie kontynuuje naukę na studiach doktoranckich. Porusza się w obszarze malarstwa i fotografii. W swoich pracach posługuje się niejasnymi, cielesnymi formami. Prezentowała swoją twórczość na wystawach indywidualnych i zbiorowych m.in. w Galerii Sztuki Wozownia w Toruniu, w Kolonii Artystów i Akademii Sztuki Pięknych w Gdańsku i Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie. Jej obrazy znajdują się m.in. w kolekcji Muzeum Narodowego w Gdańsku. Finalistka licznych konkursów i festiwali malarskich oraz zdobywczyni wielu nagród i wyróżnień – m.in. w VI Przeglądzie Młodej Sztuki „Świeża Krew” (Wrocław, 2016), II Ogólnopolskim Konkursie Malarskim im. Leona Wyczółkowskiego (Bydgoszcz, 2016), Ogólnopolskim Konkursie Malarskim im. Wojciecha Fangora (Gdańsk, 2015)
fot. Alicja Kochanowicz
fot. Alicja Kochanowicz
fot. Alicja Kochanowicz
fot. Alicja Kochanowicz
fot. Alicja Kochanowicz
fot. Alicja Kochanowicz
fot. Alicja Kochanowicz
fot. Alicja Kochanowicz
fot. Alicja Kochanowicz
fot. Alicja Kochanowicz
fot. Alicja Kochanowicz
fot. Alicja Kochanowicz
fot. Alicja Kochanowicz
fot. Alicja Kochanowicz
fot. Alicja Kochanowicz
fot. Alicja Kochanowicz
fot. Alicja Kochanowicz
fot. Alicja Kochanowicz
fot. Alicja Kochanowicz
fot. Alicja Kochanowicz
fot. Alicja Kochanowicz
fot. Alicja Kochanowicz
fot. Alicja Kochanowicz
fot. Alicja Kochanowicz
Dokumentacja: Alicja Kochanowicz
NOCNY PORTIER
Odległy krzyk, niewyjaśniony szept, skrzypienie gdzieś w odległym korytarzu, szuranie. Czy to kot, czy małe dziecko płacze? Halucynacje słuchowe? Przywidzenia?
Poczucie bycia obserwowanym, wzmożona obserwacja, rozszerzone źrenice (i to wcale nie z odczuwanej przyjemności). Wyrzut kortyzolu i noradrenaliny, granice tachykardii. Wychodzi z latarką. Czego się bardziej boi, tego co oświetli punktowym promieniem, czy tego co nieoświetlone zginie w jeszcze głębszym mroku? Zbliżcie się do tego co słabo oświetlone, zaburzcie pełnie obrazu, wypełnijcie swoje postrzeganie fragmentami, poczujcie ich zapach, ujrzyjcie fakturę, zarzucicie imperatyw widzenia całości, dajcie sobie przestrzeń na niedopowiedzenia, wejdźcie niemal haptyczny/intymny kontakt z dziełami, bądźcie somaestetycznymi burzycielami, zszargajcie przynależną dziełu świętość, podejdźcie jeszcze bliżej, dokonajcie transgresji celem spełnienia, pozwólcie sobie na „Spojrzenie pornograficzne”, które pragnie zobaczyć to co jest w pełnym świetle lub nieprzyzwoitej bliskości – jak chciał Rossano Baronciani, to co pozostanie w mroku będzie polem dla fantazji i erotyzacji przyszłego zbliżenia.
Opis: Michał Wiśniewski 
Koordynacja i montaż wystawy:
Tomasz Wlaźlak, Patrycja Wójcik, Maciej Kwietnicki
Back to Top